Slider
پاور ماینر

با آموزش عیب یابی پاور ماینر برای همیشه یک تعمیر کار حرفه ای شوید

پاور چیست؟

منبع تغذیه (Power Supply Unit) دستگاهی است که وظیفه تامین برق مورد نیاز سخت افزار ماینر را بر عهده دارد. برق جریان متناوب (یا AC) را به جریان مستقیم (یا DC) تبدیل می کند که خروجی مناسبی برای قطعات کوچک است. در واقع پاور ماینر برق را از برق شهر گرفته و به جریان مناسب برای ماینر تبدیل می کند.

علل خرابی پاور ماینر

دلایل خرابی ماینر شامل تغییرات در نوسانات برق ناشی از صاعقه، افزایش یا کاهش ولتاژ، تغییر فرکانس برق ورودی است. عدم اتصال برق مناسب و قوی به ماینر یا عدم استفاده از دسته سیم ماینر استاندارد از دیگر دلایل خرابی ماینر بود. اشکال در مدار داخلی منبع تغذیه اصلی نیز می تواند باعث قطع برق شود.

 دمای بالای پاور ماینر نیز باعث از کار افتادن پیش از موعد این قطعه می شود. قرار دادن ماینر در محفظه های غیر استاندارد برای کاهش سر و صدا ممکن است از تهویه و گرمایش مناسب ماینر جلوگیری کند. بنابراین توجه به محل و تجهیزات سرمایشی مناسب برای انتقال گرما به دستگاه حائز اهمیت است. انواع خرابی پاور (منبع تغذیه) ماینر

رایج ترین مشکلاتی که برای منابع تغذیه کوچک رخ می دهد عبارتند از:

 

پاور ماینر

 

• ماینر باز نمی شود

• یک لینک در پاور ماینر وجود دارد

• ولتاژ منبع تغذیه افزایش و کاهش می یابد

• آسیب به سیستم خنک کننده و فن های ماینر

• آسیب کابل پیچ برق

• فیوز داخلی پاور ماینر شکسته یا منفجر شده است

• خازن پاور ماینر، ترانزیستور، دیود، آی سی، مقاومت و…

زمانی که با مشکلاتی همچون روشن نشدن دستگاه ماینر، ری‌استارت شدن مکرر و خود به خودی دستگاه مواجه شدید باید پاور ماینر را تعمیر کنید.

 عیب‌ یابی پاور (منبع تغذیه) ماینر

همانگونه که ذکر شد پاور یکی از اجزای اصلی ماینر است و وظیفه انتقال نیرو به ماینر را بر عهده دارد. با توجه به نور ثابت و مصرف زیاد ماینرها، سازندگان همواره سعی می کنند بهترین منبع تغذیه را برای آنها طراحی کنند تا در عین حال دوام بالایی داشته باشند.

با این حال، این قطعه نیز مانند سایر قطعات الکترونیکی گاهی اوقات ممکن است دچار مشکل شود. خبر خوب این است که در بیشتر موارد می توان این مشکلات را با چند راه حل ساده برطرف کرد.

۱- ولتاژ را چک کنید.

اطمینان داشته باشید که دستگاه با ولتاژ کمتر از ولتاژ اولیه کار نمی کند. ولتاژ راه اندازی حداقل ولتاژی است که منبع تغذیه برای روشن شدن باید از پریز برق دریافت کند. اگر ولتاژ ورودی کمتر از ولتاژ راه اندازی منبع تغذیه باشد، منبع تغذیه کار نمی کند و ماینر روشن نمی شود..

سطح ولتاژ از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در اغلب کشورها ولتاژ تک فاز 110، 220 یا 240 است. مثلا ولتاژ تکفاز در ایران 220 ولت است. مطمئن شوید که ولتاژ سوکت برای منبع تغذیه کافی است.

 به طور کلی، اگر ماینر شما به بیش از 1200 وات برق نیاز دارد، پریز برق شما باید 220 ولت باشد. اگر نه، از یک برقکار بخواهید سیم کشی شما را بررسی کند.

 ۲- پاور را چک کنید.

برق را به دستگاه دیگری وصل کنید تا مطمئن شوید مشکل برق است. زیرا در برخی موارد مشکلات برد کنترل را می توان به قدرت نسبت داد.

الف. قدرت را با مولتی متر تست کنید.

ابتدا مطمئن شوید که کابل برق به درستی وصل شده است. مولتی متر را روی حالت DC قرار دهید و ولتاژ منبع را بررسی کنید. دو راه برای انجام این کار وجود دارد:

پاسخ: پروب های قرمز و مشکی را به سیم های زرد و مشکی وصل کنید.

ب: پروب ها را به پایانه های مثبت و منفی وصل کنید.

شماره نمایش داده شده روی دستگاه را بخوانید. اگر این عدد نزدیک به 12 باشد، برق امن است. در غیر این صورت منبع تغذیه مشکل دارد و باید تعمیر شود.

اگر مشکل برق وجود دارد، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

ب. فن نمی چرخد و 12 ولت از منبع تغذیه وجود ندارد.

ممکن است منبع تغذیه AC مشکل داشته باشد. مطمئن شوید که اتصالات شل نباشند. همچنین مطمئن شوید که برق ولتاژ طبیعی وارد دستگاه می شود.

ج- فن عملکرد عادی دارد اما برق خروجی 12 ولت نیست.

این مشکل به دو صورت خود را نشان می دهد. حالت ولتاژ پایین یا صرفه جویی در مصرف برق (حالت حفاظتی). ولتاژ سوکت را با مولتی متر چک کنید. اگر ولتاژ خروجی زیر 205 است، از یک برقکار بخواهید سیم کشی ساختمان را بررسی کند.

اگر ولتاژ خروجی مشکلی نداشته باشد، ممکن است بخشی از منبع تغذیه اتصال کوتاه داشته باشد و منبع تغذیه به طور خودکار محافظت شود. اضافه بار نیز می تواند دلیل این مشکل باشد. در این حالت دستگاه را خاموش کرده و به مدت 10 دقیقه آن را از برق بکشید، سپس دوباره امتحان کنید.

توجه داشته باشید که نگه داشتن منبع تغذیه در حالت محافظ از آتش گرفتن دستگاه و ادامه کار منبع تغذیه در جریان بار غیرعادی جلوگیری می کند.

د- بارها و بارها برای چند ثانیه برق قطع شده و سپس از سر گرفته می شود.

این مشکل زمانی رخ می دهد که برق به حالت حفاظت در برابر دمای بیش از حد می رود. اگر با این مشکل مواجه شدید، از سالم بودن فن ها و باز بودن راه هوایی مطمئن شوید، در صورت لزوم گرد و غبار را پاک کنید یا دستگاه را به مکان خنک تری منتقل کنید. اگر فن از کار افتاد، باید از مکانیک کمک بگیرید.

ه- ولتاژ 12 ولت و معمولی است اما فن نمی چرخد.

به احتمال زیاد مشکل در فن است. اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز مانع از عملکرد صحیح فن نمی شود. برای تعویض فن می توانید به مکانیک هوشمند مراجعه کنید.

F. پاور ناگهان از کار می افتد و نمی تواند  برق دستگاه را تامین کند .

ممکن است دستگاه در برابر جریان بیش از حد محافظت شده باشد و این مشکل ممکن است رخ دهد. این مشکل به دلیل فشار زیاد یا نقص جزئی در منبع تغذیه ایجاد می شود.

منبع تغذیه معیوب را با یک منبع تغذیه سالم تعویض کنید. اگر ماینر به درستی کار می کند، می توانید تعمیر برق را به مکانیک های هوشمند بسپارید. اگر با تعویض منبع تغذیه مشکل ماینر برطرف نشد، باید ماینر را تعمیر کنید.

۳- کنترل برد و سپس هشبرد را بررسی کنید.

اگر باز هم موفقیت آمیز نبود، ماینر را روشن کنید، تمام کابل ها را مانند شکل زیر از هش برد جدا کنید و سپس فقط یک کانکتور برق را به برد کنترل وصل کنید.

 اگر ماینر هنوز روشن نشد، کنترل برد معیوب است و باید آن را تعویض کنید. اما اگر بتوانید مینورها را باز کنید، هش بردها معیوب هستند. تعمیر دزدگیر ماینر یکی از خدمات ویژه الکتروآسا می باشد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله و پیروی از پیشنهادات ذکر شده توانسته باشید مشکل برق خود را پیدا کرده و برطرف کنید.

لطفا تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر خوانندگان Electroasa  به اشتراک بگذارید. اگر سوال دیگری دارید، در انتهای همین پست بپرسید تا کارشناسان Electroassa  در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

آشنایی باقطعات مختلف پاور ماینر و وظایف هر کدام :

قبل از این که بخواهید به تعمیر پاور ماینر بپردازید باید با قطعات مختلف آن و وظایف آن ها آشنا شوید تا با توجه به علائم موجود بتوانید مشکل دستگاه را تشخیص دهید.

1. برد : برد قطعه ای است که همه اجزاء ماینر را به همدیگر متصل می کند. عوامل مختلفی می توانند باعث خراب شدن برد شوند از جمله حرارت بالا، افزایش ولتاژ، خرابی مدارها و غیره.

2. هش برد : هش برد جزئی از واحد پردازش است. باید دقت کنید که هش برد را با برد اصلی اشتباه نگیرید. روی هش برد تعدادی چیپست پردازش کننده قرار گرفته اند. مهمترین علت خرابی هش برد خراب شدن یکی از تراشه های پردازشگر است.

3. پاور : پاور همان گونه که از نامش پیداست همان منبع تغذیه ماینر است که در واقع یکی از مهم ترین قطعات محسوب می شود. پاور وظیفه دارد که به طور کلی برق مورد نیاز ماینر را تأمین کند.

عواملی که می توانند موجب خراب شدن پاور شوند عبارتند از حرارت زیاد، نوسان ولتاژ، خرابی مدارها و خرابی یک یا چند خازن.

4. فن : فن در هر دستگاهی که نصب شود وظیفه خنک کنندگی و به گردش درآوردن هوا را برعهده دارد. البته یکی از فناوری های جدید که وارد بازار شده است واتر کولینگ است که قرار است جایگزین فن شود اما به دلیل داشتن تجهیزات بیشتر هزینه های بیشتری هم دارد.

مهم ترین عواملی که می توانند به ماینر آسیب برسانند

1. رطوبت : هر دستگاه ماینر هنگام فعالیت باید مقدار خاصی رطوبت و گرما داشته باشد. این مقادیر را می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای ماینر خود متوجه شوید. رطوبت زیاد و حرارت بالا هر دو می توانند موجب آسیب رسیدن به ماینر شوند.

2. حرارت زیاد : حرارت بالا همواره می تواند به بردهای الکتریکی آسیب وارد کند. بالا رفتن دمای ماینر هم ممکن است به انواع بردها یا قطعات آن صدمه بزند در نتیجه باید همواره با کمک فن یا یک سیستم خنک کننده ماینر را در دمای مطلوبی نگه دارید.

3. فرسودگی ماینر : ماینر هم مانند هر دستگاه دیگری یک طول عمر مفید دارد و به مرور زمان فرسوده می شود. هرچه بیشتر از این دستگاه کار بکشید طول عمر مفید آن کمتر خواهد بود زیرا بیشتر در معرض فرسایش قرار می گیرد.

تعمیر هش برد

همان گونه که گفته شد هش بردها وظیفه پردازش را در ماینر برعهده دارند پس قطعه بسیار مهمی محسوب می شوند. روی هش بردها تعدادی چیپست پردازنده نصب شده است که متناسب با هش ریت ماینر تعداد این پردازنده ها متفاوت است.

هش ریت یا هش پاور معیاری برای اندازه گیری سرعت عملکرد پاور است.

تعداد هش بردهای هر ماینر هم با ماینر دیگر متفاوت است. برای مثال دستگاه ماینر Antminer S9 دارای سه هش برد و 189 چیپست پردازنده است اما دستگاه ماینر AvalonMiner 1066 دارای یک هش برد با 342 چیپست پردازنده است.

 اصلی ترین عاملی که به هش برد یا چیپست های روی آن آسیب وارد می کند گرمای زیاد و فرسایش و کهنگی چیپست ها است. حرارت زیاد به برد پردازنده ماینر آسیب می زند و می تواند عمر چیپست ها را کوتاهتر کند و منجر به خرابی آن ها شود.

برای این که از بالا رفتن دمای ماینر جلوگیری کنیم باید از یک دستگاه خنک کننده استفاده کنیم.

اگر متوجه شدید که دمای ماینر بالا رفته است فوراً فن های آن را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح آن ها مطمئن شوید.

تعمیرات پاور ماینر

وظیفه پاور این است که برق ماینر را تأمین کند و آن را بین تمامی قطعات تقسیم کند. برقی که پاور درافت می کند همان برق شهری است که پاور آن را به DC تبدیل می کند و سپس آن بین قطعات مختلف تقسیم می گردد.

در گذشته پاور ماینر بسیار آسیب پذیر بود و زود خراب می شد اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی پاورهای ماینرها این گونه نیستند. در گذشته با افزایش ولتاژ خروجی پاور یا منبع تغذیه هم با این افزایش مواجه می شدند و همین موجب سوختن قطعات پاورها می شود. گاهی اوقات خرابی باتری می تواند به هش برد نیز آسیب برساند که در این صورت هم هش برد و هم پاور به تعمیر احتیاج پیدا می کنند.

نشانه های خرابی پاور ماینر

همانطور که اشاره کردیم پاور ماینر یکی از قطعات سخت افزاری ماینر است که خرابی آن زیاد است.

 

تعمیر برد ماینر

با وجودی که برای دستگاه های ماینر از پاور قوی استفاده می شود باز هم میزان خرابی در آن ها بالا است چرا که از یک سو با نوسانات برق زیادی مواجه هستند و از سوی دیگر چون دستگاه ماینر دائما روشن است، شبانه روز در حال کار هستند بنابراین زودتر از سایر قطعات خراب می شوند. دانستن نشانه های خرابی پاور ماینر و روش تشخیص خرابی پاور ماینر می تواند به شما کمک کند مشکل ماینر را راحت تر تشخیص دهید و در هزینه های تعمیر پاور ماینر صرفه جویی کنید.

اگر دستگاه ماینر دچار مشکلات زیر شده باشد احتمالا مشکل از پاور یا منبع تغذیه است:

ماینر روشن نمی شود

ماینر دائما روشن و خاموش می شود

وقتی ماینر را روشن می کنید چند دقیقه بعد خود به خود خاموش می شود

در صورت مشاهده نشانه های بالا باید به خرابی پاور مشکوک شوید

تشخیص خرابی پاور ماینر

در صورتی که به خرابی ماینر مشکوک هستید می توانید از طریق این روش آن را تست کنید و ببینید آیا واقعا خراب است یا نه.

برای اطمینان از خرابی پاور ماینر مراحل زیر را طی کنید:

1. ولتاژ ماینر را چک کنید

برای این که ماینر روشن شود باید ولتاژ شروع آن تامین شود یعنی ماینر باید بتواند این میزان ولتاژ را از پریز بگیرد. ممکن است ولتاژ شروع دستگاه ماینر بیشتر از ولتاژ پریز برق بعضی کشور ها و مناطق باشد بنابراین پله اول در تشخیص خرابی پاور ماینر این است که ببینیم آیا برق مصرفی ما به ولتاژ شروع دستگاه ماینر می رسد یا نه و اگر نمی رسد چرا.

2. پاور ماینر را تست کنید

یکی از روش های تست پاور ماینر این است که آن را به یک ماینر دیگر وصل کنید و ببینید که کار می کند یا نه. اگر پاور با هیچ ماینر دیگری کار نمی کند یعنی پاور شما خراب است. اما اگر پاور را به یک ماینر دیگر وصل کردید و ماینر بدون هیچ مشکلی روشن شد و کار کرد یعنی پاور شما سالم است و باید به مشکل سایر قطعات ماینر از جمله کنترل برد شک کنید.

3. از مولتی متر کمک بگیرید

بعد از این که کابل برق را به طور صحیح به پاور ماینر متصل کردید، مولتی متر را روی حالت DC بگذارید و ولتاژ منبع را اندازه گیری کنید.

برای اندازه گیری ولتاژ پاور با مولتی متر:

پروب قرمز یا سیاه را به کانکتور زرد و سیاه وصل کنید

پروب قرمز یا سیاه را به ترمینال های مثبت و منفی PSU وصل کنید.

اگر عددی که مولتی متر نشان می دهد حدود 12 بود یعنی پاور شما سالم است و مشکلی ندارد. در غیر این صورت پاور خراب است.

مشکلات متداول تعمیر پاور ماینر

1. کافی نبودن هش ریت، عدم توانایی در اتصال به استخر، آفلاین بودن هش برد.

علت احتمالی : مشکل در اتصال به زمین، برق رسانی نامناسب.

برای حل این مشکل باید از یک برق کار بخواهید که اتصال به زمین را تعمیر کند.

2. روشن شدن ماینر به صورت خودکار، هش ریت ناپایدار، اتفاق افتادن این دو مشکل به صورت یکی در میان.

علت احتمالی : وجود مشکل در اتال به شبکه.

برای حل این مشکل باید از متخصصان مربوطه بخواهید تا مشکلات شبکه را حل کنند.

3. ماینر دائماً روشن و خاموش می شود.

علت احتمالی : کمبود ولتاژ : برای حل این مشکل از یک برق کار بخواهید که دلایل احتمالی را بررسی کند.

عدم برق رسانی صحیح : از یک برق کار بخواهید که اتصال به زمین را انجام دهد.

آسیب دیدگی هش برد یا برد اصلی : از یک تعمیرکار متخصص بخواهید که آن ها را بررسی کند و مشکل را حل کند.

4. کافی نبودن هش ریت، آفلاین بودن هش برد، عدم وجود هش ریت.

علت : پایین بودن دمای ماینر، دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد.

برای حل این مشکل باید دمای محیط را افزایش دهید.

5. نامناسب بودن شرایط محیط.

علت : گرد و غبار، حرارت و رطوبت زیاد.

برای حل این مشکل باید شرایط محیطی را تغییر دهید و حرارت و رطوبت را به سطح مطلوب برسانید.

الکتروآسا یکی از مجموعه های پیشرو در زمینه تعمیر بردهای الکترونیکی است و شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

معمولاً خرابی های پاور ماینر قابل تعمیر است پس بهتر است که پاور را با پرداخت هزینه کمتر تعمیر کنید. برای عیب یابی و تعمیر پاور ماینر بهتر است از مرکز تعمیرات الکتروآسا کمک بگیرید تا مشکلات بیشتری برای سیستم پیش نیاید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال